پژو پارس

فرانسوی بی‌جان، همچنان فروش می‌کند

برخی از خودروهای پژو سالهاست که در کشور ما عرضه می‌شوند و باید اعتراف کنیم که برخی از آنها دیگر از رده خارج هستند و باید جای خود را به خودروهای جدیدتر بدهند. بدبینی مخردم به محصولات چینی باعث شده تا پژو پارس از جمله محصولاتی باشد که بعد از حدود ۲۰ سال از عرضه آن در کشور، همچنان فروش می‌کند.

پژو پارس
ایران‌خودرو در طول این سالها با اعمال تغییرات مختلف سعی نموده تا پارس را همچنان یک گزینه جذاب بازار نگه‌ دارد اما این تغییرات نتیجه عکس داشته و باعث افزایش نقاط ضعف پژو دارس شده است. بطور مثال عرضه پارس با داشبورد جدید که به پارس داشبورد سوناتایی معروف است، اگر چه از لحاظ ظاهری شرایط را بهبود بخشیده اما نکات چند نکته ضعف را پدید آورده است که در این مطلب بیشتر به آن می‌پردازیم. پس با تکنوعلم همراه باشید تا با این محصول بیشتر آشنا شوید...

طراحی خارجی
پژو پارس

در طول سالهای عرضه، در نمای خارجی پارس تغییر چندانی اعمال نشده و با گذشت سالها همچنان با همان ظاهر و نقص‌های مونتاژی، با قدرت تولید می‌شود. نقص‌های متعدد مونتاژی باعث شده تا پارس یکی از ضعیف‌ترین خودروهای بازار از لحاظ کیفیت ساخت باشد که متاسفانه عموم مردم کمتر به این موضوع دقت می‌کنند. حتی نمونه صفر کیلومتر این خودروها ممکن است نیاز به آچار کشی داشته باشند و بخش‌های ظاهری مانند سپرها و قطعات پلاستیکی بدنه، به‌شکل اسفناکی موجدار باشند که واقعا نا امید کننده است.

پژو پارس

از نظر ظاهری پارس یک گزینه بهتر از ۴۰۵ است و نمی‌توان ظاهر آن را بسیار برتر از سایر رقبا دانست. البته صحبت کردن در ارتباط با ظاهر خودرویی که چند دهه از تولید آن می گذرد، چندان منطقی نیست. عدم وجود رینگ مناسب و اسپرت در نمونه صفر پژو پارس، یک نکته منفی دیگر در ظاهر آن است که البته ایران‌خودرو اخیرا برای هم‌رنگ شدن تمام خودروها، رینگ برخی دیگر از محصولات خود را حذف کرده است. اگرچه مشکلات مشابه در سایر خودروهای تولید داخل نیز دیده می‌شود اما جای نعجب دارد که چرا برای نقص ایرادات این خودرو در این سالها اقدامی نشده و یا محصول جایگزینی در نظر نگرفته شده و این تنها بدلیل آمار فروش پژو پارس است.

فضای داخلی
پژو پارس

طراحی داخلی پارس بیشترین تغییر را در این مدت داشته است و اکنون این خودرو در دو مدل داشبورد جدید و داشبورد قدیم در بازار قابل خریداری است. طراحی داشبورد جدید باعث شده تا ظاهر این خودرو بسیار بهتر شود و بکار گیری طرح چوب نیز موثر بوده است. داشبورد جدید از لحاظ جنس متریال چندان جذاب نیست و می‌توان آن را ضعیف دانست. غربیلک فرمان خوش دست بوده و آمپر نیز طراحی مناسبی دارد. نمونه داشبورد جدید در هنگام عبور از دست‌اندازها، صدای ناهنجاری مانند شکستگی، ایجاد می‌کند . فضای عقب خودرو شرایط خوبی دارد و از این لحاظ می‌توان آن را یکی از خوب‌ها ارزان قیمت دانست. عدم عایق‌بندی مناسب باعث نفوذ صدای موتور به داخل کابین شده است که بسیار آزاردهنده است.

تجهیزات و ایمنی
پژو پارس

ایربگ راننده و سرنشین جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان آپشن‌های کلیدی این خودرو هستند که در مقابل رقبای چینی اصلا حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در زمان تست یکی از خودروهای پارس متوجه ضعف برخی از آپشن ها نیز شدیم که بطور مثال شکستگی کلیدهای بالابر شیشه ها و دستگیره تنظیم ارتفاع صندلی از مهمترین این ایرادات است. پارس از لحاظ مقاومت بدنه تفاوت چندانی با سایر رقبا ندارد اما یک تصور غلط در بین عموم وجود دارد که بدنه این خودرو را بسیار مقاوم می‌پندارند. استفاده از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD از دیگر تجهیزات این خودرو است که در اکثر خودروهای یک گزینه عادی هستند.

مشخصات فنی

پژو پارس

پژو پارس از ۲ نوع ئیشرانه بهره می‌برد که یکی پیشرانه ۱.۸ لیتری XU7 با ۸ سوپاپ و حجم ۱۷۶۱ سی‌سی است که توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. مصرف سوخت بالا این موتور یک معضل جدی است بطوریکه بیش از ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شهری مصرف سوخت دارد. شتاب این موتور از سوی ایران‌خودرو ۱۳.۲ ثانیه اعلام شده که معمولا در داخل و خارج ایران& به این ارقام نمی‌توان چندان دل بست.

موتور TU5 با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری، در مدل پارس LX یکی دیگر از گزینه‌ها است که تفاوت چندانی زیادی با موتور قدیمی پارس ندارد. سیستم تعلیق پژو پارس در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع پیچشی است که شرایط مشابهی با سایر خودروها دارد.

 تجربه سواری

پژو پارس

حقیقت امر این است که پارس را باید با خودروهایی مانند ۴۰۵، سمند و تا حدودی تندر ۹۰ مقایسه کرد که برتر از ۴۰۵، در کنار سمند قرار می‌گیرد. در اصطلاح پارس نسبت به سمند تیز تر و پر شتاب‌تر است اما نمی‌توان تفاوت قدرت زیادی را در آن دید. در ترمز‌های ناگهانی نمی‌توان به این خودرو چندان اطمینان کرد و ترمزها کمی ناامیدکننده کار می‌کنند و با گذشت زمان، قفل ترمزها و یا خالی کردن پدال را می‌توان در آن دید. فرمان نرم و کیفیت خوبی دارد و این رانندگی را در جاده هموار می‌سازد. جعبه‌دنده در این خودرو نسبت به سمند کیفیت کمتری دارد و بنظر می‌رسد می‌توان با قدرت گفت که گیربکس پارس ضعف دارد. یکی از مهم ترین نکات ضعف پژو پارس، استهلاک بالای موتور است که به خصوص در نمونه های جدید به واسطه کیفیت پایین تر ، تشدید شده و به خصوص مشکلات این موتور در قسمت واشر سر سیلندر معروف است.

کلام پایانی
پژو پارس

 پژو پارس در سالهای اول تولید و عرضه خودروی خوبی بود اما اکنون با وجود رقبای جدیدتر نمی‌توان آن را محصول برتری دانست. هر چند که همچنان این خودرو با قدرت تولید می‌شود و قیمت آن هر روز بالاتر می‌رود، با اطمینان می‌توان گفت خودروهای هم قیمت بهتری را می‌توان یافت که نکات ضعف کمتری نسبت به پژوهایی دارند که به دفعات ضعف ایمنی و آتش گرفتن آنها، خسارات جانی و مالی بهمراه داشته است.

 

Overall
۴۳.۳%
۴۳.۳%
  • طراحی - ۵۰%
    ۵۰%
  • کیفیت ساخت - ۳۰%
    ۳۰%
  • پیشرانه - ۵۵%
    ۵۵%
  • عملکرد - ۵۵%
    ۵۵%
  • تجهیزات - ۳۵%
    ۳۵%
  • ایمنی - ۳۵%
    ۳۵%
نتیجه بررسی

نقاط قوت:
  • فضای مناسب سرنشینان
نقاط ضعف:
  • قیمت بالا
  • کیفیت ساخت پایین
  • مصرف سوخت بالا
  • ضعف گیربکس
  • استهلاک بالا
  • تجهیزات کم
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , , , , , , ,

5 دیدگاه برای “بررسی پژو پارس – یکی از بدترین‌های ایران”

  1. مادامیکه ساخت وتولید در ایران توسط دولت هدایت وسیاستگذاری میشود وصرفا ” جهت حمایت ازتولیدات بنجل وقدیمی با عدم وجود اجازه برای خودرو خارجی مواجهیم ویا اینکه تعرفه های واردات آنچنان بالاست که عرصه رقابتی وجود ندارد یقینا” خودرو ساز خودرا در عرصه ای بی رقیب میپندارد که یکه تاز میدان است وبنابراین بقول آن مسئول وزارت صنعت قبل که مدعی بود بدلیل پیش خرید همین بنجل ها مردم ماه ها جلوتر پول میپردازند وبدون هیچ توقعی اتومبیل معیوب تحویل میگیرند وخوشحالند نهایت بیخردی است که خودرو ساز وقت خودرا مصروف ارتقا کیفیت نماید محصول خوب در رقابت سالم بوجود می آید که این عرصه در کشور ما جایگاهی ندارد

  2. از این ماشین بهتر گیرتون نمیاد، من خودم چند ساله دارم، شتاب ش از زانتیا بهتره، اونایی که بد میگن، لیاقت شون همون پرایده یا مترووو

  3. اره دیگه ..وقتی دست آقا زاده ها باشه و با فرانسوی ها سر وسری داشته باشند محاله بی ام دبلیو ..مرسدس -بنز….. شرکت های مطرح بتونن در ایران سرمایه گذاری کنند…یک سر به ترکیه بزنید بدبختهای…ترکیه برند های بی ام دبلیو را بهتر از خود شرکت می سازه و درقرارداد ذکر شده ۵۰ تا ۷۰ درصد تولیدات این کشور باید روانه بازار و یا استفاده در شرکت مادر شوند……وقتی شرکت عظام بدهی میلیارد داره و از پرداخت طرفه میره…قطعه ساز با چینی ها دستشون توی یک کاسه هست برای مردم یدبخت غنی زیر خطفقر تابوت حلبی می سازند…آتش گرفتن پژو که دیگر همه می دانند…توی ایران تا رانت هست ریشه فساد خشک نمیشه…با پنبه اسلام سر مردم میبرند که خون نیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *