مقایسه آئودی Q2 و ولوو XC40؛ شاسی‌بلندهای کوچک لوکس

کراس‌اوررهای کوچک از لحاظ طراحی شبیه به شاسی‌إلندها اما از نظر سواری تا حد زیادی شبیه به هاچبک‌ها هستند. برای خودروسازان بسیار سخت خواهد بود که یک مدل بی‌نقص از این خودروها را روانه بازار کنند تا با هاچبک‌ها اشتباه گرفته نشوند. امروز دو مدل از بهترین خودروهای این کلاس برای تست در این مطلب حضور دارند. آئودی Q2 شاداب و شیک از خودروساز آلمانی معروف و دیگری ولوو XC40، یک خودروی از برند ایمن جهانی با مالکیت سوئدی چینی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودروها نسبت به رقبای سرسختی مانند مرسدس بنز GLA، بی‌ام‌و X2، جگوار E-Pace و لکسوس UX قیمت بسیار کمتری دارند. در برخی از بخش‌ها مانند نوع طراحی، متریال این دو محصول بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌ها نیز چندان کم نیستند.

قیمت

قیمت آغازین نسخه استاندارد Q2 و XC40 به ترتیب 41،800 دلار و 47،990 دلار تعیین شده و با نصب آپشن‌ها مختلف این قیمت افزایش پیدا می‌کند. خودروی آلمانی Q2 2.0 TFSI quattro با قیمت لیست 48.500 دلار در این تست بکار گرفته شده در حالی که اگر قصد نصب تمام تجهیزات اضافی را داشتیم باید 59،240 دلار هزینه پرداخت می‌کردیم. ولوو XC40 ما در این تست نیز نسخه T5 R-Design Launch Edition با 56،740 دلار قیمت است و کاملا طبیعی خواهد بود که تجهیزات بیشتری داشته باشد.
تجهیزات مشترک شامل ترمز اضطراری خودکار با سیستم شناسایی عابر پیاده، سیستم هشدار بر نقطه کور، چراغهای جلو ال‌ای‌دی، صندلی‌های چرمی، ناوبری ماهواره ای و CarPlay / Android در هر دو خودرو وجود دارند.

ولوو XC40 - آئودی Q2

صفحه نمایش 7.0 اینچی آئودی کوچکتر از مانیتور 9.0 اینچی ولوو است و خودروی سوئدی به اتوپارک، سیستم شارژ تلفن بی‌سیم و چند آپشن بیشتر دیگر است. تقریبا تمام آپشن‌های موجود در ولوو در آسودی نیز قابل سفارش است و شما از این لحاظ تفاوتی را لمس نخواهید کرد. در بخش کابین هز یک از خودروها هواداران خاص خود را دارند اما بنظر می‌رسد آئودی هواداران بیشتری در این بخش دارد. صفحه‌نمایش در Q2 از سبک طراحی آلمانی بهره می‌برد در حالی که در ولوو می‌توان تاثیرگذاری چینی‌ها را دید. در طراحی کابین Q2 از TT بهره گرفته شده و این را به حد زیادی می‌توان در دریچه‌های هوای دایره‌ای دید. ولوو سعی کرده در بخش طراحی داخلی، XC40 را به یک خودروی لوکس تبدیل کند و این را می‌توان از جنس متریال بکار رفته در کابین برداشت کرد.

هر دو خودرو در آزمون می توانند به درستی ادعا کنند حداقل در مسیرهای مستقیم یکی از بهترین‌ها هستند. موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ آئودی Q2 توانایی تولید ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت را در دورهای 4200 و 6000 دارد و 320 نیوتن‌متر را در دورهای 1500 تا 4200 تولید می‌کند. آئودی را می‌توان یک خودروی گوش به فرمان دانست چرا که انتظار می‌کشد تا به فشار پدال واکنش نشان دهد. آئودی ادعا می‌کند که شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو 6.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.جعبه دنده یک هفت سرعته دو کلاچ اتوماتیک نیز به‌طور عجیب‌ و غریبی سریع است.

در مقابل، پیشرانه توربو 2.0 لیتری ولوو توانایی تولید ۲۵۱ اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور در دورهای 1800 و 4800 دارد. XC40  در حدود ۱۹۰ کیلوگرم از آئودی سنگین‌تر است و همین باعث شده تنها ۱ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ بهتری داشته باشد. از لحاظ مصرف سوخت موتور قوی‌تر، مصرف بیشتری خواهد داشت و همین باعث شده تا XC40 در هر ۱۰۰ کیلومتر در حالت ترکیبی ۷.۷ لیتر مصرف کند. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته عملکردی مشابه آئودی دارد اما در حالت شهری نرم‌تر عمل می‌کند 

هر دو کراس‌اوور کوچک موجود در این تست، برای شرایط شهری عالی هستند و فقط برخی از جزئیات هستند که باعث برتری یکی نسبت به دیگری می‌شوند. آئودی با ارتفاع کمتر خود حس سواری با یک هاچبک را منتقل می‌کند و سواری نرم و تغییرات حرکتی داینامیک را ارائه می‌دهد. در طرف دیگر ویژگی‌ اصلی ولوو را می‌توان ایمنی دانست اما در عین حال سواری فوق‌العاده را دارد. این خودرو بنظر برای شرایط خارج از شهر مناسب‌تر خواهد بود اما باز هم می‌گوییم، تفاوت‌ها چندان زیاد نیستند.

عملکرد
85%
کابین
80%
تکنولوژی
85%
هندلینگ
80%
عملکرد
75%
کابین
85%
تکنولوژی
80%
هندلینگ
80%