تولید خودروهای ملی، چنگی به دل نمی‌زند و معمولا این خودروها معایب زیادی را در خود جای داده‌اند اما به‌دلیل قیمت مناسب و هزینه نگهداری کمتر، مورد توجه قرار گرفته‌اند. سمند یک نمونه از خودروهای ملی، تولید ایران خودرو بود که علارغم مشکلات فنی و ایمنی متعدد، توانست نظر افراد مختلف جامعه را جلب کند. بعد از مدتی این کمپانی سعی کرد یک نمونه جدید بر اساس پلتفرم ملی سمند را آماده کند که چهره بروزتری داشته باشد و نتیجه کار دنا شد. اکنون دنا در آخرین بروز رسانی خود از لحاظ فنی و تجهیزات تغییراتی داشته که امروز قصد داریم این خودرو را بررسی کنیم و ببینیم چه نکاتی را در خود جای داده است. با ما همراه باشید...

طراحی خارجی

باید دنا پلاس توربو از لحاظ ظاهری باید با رقبای خود سنجیده شود، البته همیشه در بحث ظاهر، سلیقه بسیار تاثیرگذار بوده اما باید اعتراف کرد که ایران خودرو در بروزرسانی سمند از لحاظ ظاهری خوب کار کرده و توانسته یک چهره اسپرت را عرضه کند. نقص در برخی نقاط ظاهری دنلا دیده می‌شود و فاصله بین اجزا در بدنه آزاردهنده هستند اما در نمای روبرویی چراغ‌های بزرگ با جلوپنجره الهام گرفته شده از نونه‌های خارجی، هماهنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند. بدنه حجیم بخصوص در بخش جلویی و سپر، باعث شده تا دنا بدنه‌ای عضلانی پیدا کند و حس قدرت را بیشتر منتقل کنند. در پایین سپر چراغ‌های روشنایی روز و مه‌شکن، می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند اما به همین سبک هم می‌توان نمره قبولی داد.

در نمای جانبی همیشه سایز کوچک چرخ‌ها در دنا آزاردهنده بوده‌اند که ایران خودرو این عیب را در نمونه پلاس توربو برطرف نموده و رینگ‌ها نیز از طراحی قابل قبولی بهره می‌بردند اما هیچ خلاقیت جدیدی در آنها دیده نمی‌شود. در نمای جلو و عقب خودرو تفاوت خاصی با مدل معمولی دنا پلاس دیده نمی‌شود، اما این مدل با بخش‌هایی مانند سانروف و آنت کوسه‌ای، کامل‌تر شده است. در بخش عقب نیز، طراحی را می‌توان متناسب با نمای جلویی دانست و چراغ‌ها بخصوص با روشنایی در شب، ظاهر خوبی دارند اما بخش سپر و چراغ ترمز، بیش از حد ساده و تکراری، طراحی شده است.

کابین

در کابین همه‌چی مانند دنا معمولی طراحی شده اما تغییرات کوچکی مانند طراحی جدید دسته دنده ویا دوخت قرمز رنگ فرمان و ... دیده می‌شوند. طراحی داخلی در دنا بطور کلی نسبت به بسیاری از خودروهای ارزان قیمت بازار و محصولات چینی بهتر است و می‌توان این کابین را یک نمونه برتر در طیف قیمتی خود دانست. ولی این کابین چندان بی‌نقص نیست و از لحاظ کیفیت ضعف‌هایی در خود دارد. جنس متریال داخلی دنا پلاس از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت بوده که بسیار ناامید کننده است. صدای داشبورد مانند خودروهای پارس داشبورد جدید، شنیده می‌شود که در دست‌اندازها این صدا آزار دهنده خواهد بود. احتمال شکستگی به دلیل جنس متریال بد، در برخی از قسمت‌ها وجود دارد و درب اجزای داخلی به سختی باز و بسته می‌شوند.

پیشرانه

تفاوت اصلی دنا پلاس توربو با سایر مدل‌ها در همین بخش، خلاصه می‌شود. در این مدل از موتور  EF7 TC با حجم ۱.۶۵ لیتر و ۱۶ سوپاپ بهره گرفته شده که نکات مثبت خوبی دارد و از لحاظ توان خروجی می‌توان این خودرو را مناسب برای سفرهای خارج شهری دانست. این پیشرانه با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در بین رقبا، حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت  حتی بنظر می‌رسد شرایط آن از چری آریزو ۵ توربو نیز بهتر باشد. موتورهای توربو همیشه مشکلاتی داشته‌اند و این مسئله در خودروهای داخلی مانند دنا بسیار نگران کننده است چرا که در این بخش تجربه تولید کافی وجود ندارد.

مدل دنا پلاس دنا پلاس توربو
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 TC
حجم موتور ۱.۶۵ لیتر ۱.۶۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ ۲۱۵ نیوتن متر از دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر در ساعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۹۴ ۷.۹۴
وزن (کیلوگرم) ۱۲۵۸ ۱۲۶۲

تجهیزات ایمنی و رفاهی

خودروهای چینی همیشه از لحاظ آپشن در ایران شرایط خوبی داشته‌اند و ایران‌خودرو در دنا توربو پلاس از تجهیزاتی مانند ایربگ های جلو و جانبی، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کروزکنترل، پخش تصویری مجهز به رهیاب، صندلی های تمام برقی سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور دنده عقب، بلوتوث، آینه های تاشو برقی، سانروف برقی، چراغ ولکام و دی لایت بهره گرفته که چندان پر آپشن نیست و بنظر نمی‌رسد بتواند با رقبای چینی رو در رو شود.

کلام آخر

دنا توربو پلاس با قیمتی در حدود ۱۲۲ میلیون تومان، در بازار آزاد، نمایانگر شرایط بد قیمت‌ها در ایران است. این محصول بعنوان یک خودروی ارزان قیمت داخلی اگر قیمتی در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان داشت، قابل قبول بود اما با این قیمت‌ها دنا اصلا ارزش خرید ندارد. امید داریم روزی سطح درآمد مردم هم به اندازه قیمت این خودروها، رشد داشته باشد.

Overall
۶۱.۳%
۶۱.۳%
  • طراحی - ۶۵%
    ۶۵%
  • پیشرانه - ۷۰%
    ۷۰%
  • کیفیت ساخت - ۵۵%
    ۵۵%
  • تجهیزات - ۵۵%
    ۵۵%
نتیجه بررسی

نقاط قوت:
  • طراحی جذاب
  • قدرت بالای موتور
  • تجهیزات قابل قبول
نقاط ضعف:
  • گیربکس ضعیف
  • متریال داخلی ضعیف
  • نفوذ صدای موتور
  • فضای داخلی متوسط
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *